پنج‌شنبه , سپتامبر 19 2024
azfa

حسین شنبه زاده به ۱۲ سال حبس و جزای نقدی محکوم شد

گادتب: حسین شنبه زاده، جوان آذربایجانی ساکن تهران، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب این شهر به ۱۲ سال حبس و ۵۰ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد.

امیر رئیسیان، وکیل دادگستری با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود اعلام کرد که بر اساس حکمی که روز شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به وکلای آقای شنبه زاده ابلاغ شده است، وی از بابت تبلیغ به نفع اسرائیل به ۵ سال حبس، از بابت اتهام توهین به مقدسات به ۴ سال حبس، از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به ۱ سال حبس و از بابت اتهام نشر اکاذیب به دو سال حبس و پرداخت مبلغ ۵۰ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده است. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، از مجموع ۱۲ سال حبس، مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس برای او قابل اجرا خواهد بود.

آقای رئیسیان در خصوص مصادیق اتهامات این شهروند، در گفتگو با شبکه شرق نیز گفت: “یکی از ایرادات ما به پرونده آن است که اتهام فعالیت تبلیغی به نفع رژیم اشغالگر قدس رکن مادی مشخصی ندارد و صرفا به چت های متهم در حوزه خصوصی اشاره شده است. انتشار مطالبی در شبکه‌های اجتماعی با عنوان توهین به مقدسات در نظر گرفته شده است. همچنین در این حکم چنین ذکر شده که حمایت آقای شنبه‌زاده از دیگر محکومان امنیتی در کنار سیاه نمایی علیه وضع موجود، استفاده از هشتگ نه به اعدام و حمایت از کشف حجاب و ابراز شادمانی از شهادت رئیس جمهور رئیسی و ایجاد جو رسانه ای علیه انتخابات از دیگر مصادیق اتهامات او محسوب می‌شود.»

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات حسین شنبه‌ زاده روز سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.

آقای شنبه زاده، فعال رسانه ای در تاریخ پانزدهم خردادماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

در پی دستگیری وی، خبرگزاری تسنیم، نزدیک به نهادهای امنیتی با انتشار گزارشی به نقل از دادستان عمومی و انقلاب اردبیل مدعی شد که حسین شنبه زاده به اتهام جاسوسی برای اسرائیل بازداشت شده است. جلال آفاقی، دادستان عمومی و انقلاب اردبیل ادعا کرد که “حسین شنبه زاده از طریق یکی از شبکه های اجتماعی با افسران رده بالای سرویس جاسوسی موساد در ارتباط بوده و زیرپوشش فعالیت ویراستاری، اقدام به جمع آوری اطلاعات مورد نیاز موساد از داخل کشور کرده است.”

حسین شنبه زاده، فرزند علی، ویراستار و شهروند ساکن تهران پیش از این نیز به دلیل فعالیت در شبکه اجتماعی اکس (توییتر سابق) بازداشت و مدتی بعد با قرار تامین کیفری آزاد شده بود.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات حسین شنبه زاده در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ در شعبه بیست و هشتم دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. وی از بابت اتهام “توهین به مقدسات” به تحمل سه سال و شش ماه حبس، به اتهام “توهین به رهبر جمهوری اسلامی” به هجده ماه حبس و همچنین از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به ده ماه حبس محکوم شد. این حکم نهایتا توسط شعبه سی و شش دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی احمد زرگر و مستشاری عباس علی حوزان عینا تایید شد.

او در تیرماه ۱۴۰۱ با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود عنوان کرد که “پس از دریافت ابلاغیه ای مبنی بر لزوم در معرفی خود جهت اجرای حکم حبس و در پی آن ارسال اخطاریه ای برای وثیقه گذار او، وی جهت تحمل دوران محکومیت خود راهی زندان اوین شده است.” آقای شنبه‌ زاده نهایتا در فروردین ۱۴۰۲ از زندان آزاد شد.

دوباره امتحان کنید

ترکیه نهادینه کردن روابط با کشورهای عضو سازمان دولت‌های تُرك را مهم می‌داند

گادتب: به گزارش مرکز گادتب، هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه در گفت‌وگو با خبرگزاری …

افتخارآفرینی فرزند آذربایجان؛ احمد بایبوردی برای سومین بار متوالی در لیست دو درصد دانشمندان برتر جهان قرار گرفت

گادتب: به گزارش مرکز گادتب، احمد بایبوردی فرزند آذربایجان برای سومین بار متوالی در لیست …