پنج‌شنبه , سپتامبر 19 2024
azfa

آذربایجان‌غربی؛ دومین استان با بیشترین دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل

گادتب: مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان‌غربی اعلام کرد که ۹.۸۲% از دانش آموزان این استان از تحصیل بازمانده‌اند و آذربایجان‌غربی پس از سیستان و بلوچستان، آمار بیشترین دانش آموزان بازمانده از تحصیل را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان‌غربی در این خصوص گفت: استان آذربایجان‌غربی از نظر بازمانده از تحصیل پس از سیستان و بلوچستان، در رتبه دوم کشور قرار دارد و از سال ۱۳۹۵ تا کنون تعداد بازماندگان از تحصیل با روندی صعودی از ۷۷۶۰۰۰ دانش‌آموز به ۱،۶۶۲،۰۰۰ نفر افزایش پیدا کرده است.

افشار کبیری افزود: از تعداد کل دانش آموزان این استان ۹.۸۲% بازمانده از تحصیل اند که ۶% از آنها واجد شرایط ادامه تحصیل هستند.

وی با اشاره به اینکه دانش آموزان تا سن ۱۱ سالگی به ندرت ترک تحصیل می کنند، افزود: مقطع متوسطه دوم با ۳۱% بالاترین میزان دانش آموز بازمانده از تحصیل را به خود اختصاص داده است.

حق تحصیل از جمله حقوق بنیادین کودکان است که در قوانین داخلی و بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است. مطابق با ماده ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همهٔ مردم تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد. همچنین، بر اساس ماده ۲۸ کنوانسیون حقوق کودک، که ایران نیز به آن پیوسته است، کشورهای عضو موظف به فراهم کردن حق تحصیل برای کودکان هستند و باید از هرگونه موانع برای دسترسی به آموزش جلوگیری کنند.

دوباره امتحان کنید

ترکیه نهادینه کردن روابط با کشورهای عضو سازمان دولت‌های تُرك را مهم می‌داند

گادتب: به گزارش مرکز گادتب، هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه در گفت‌وگو با خبرگزاری …

افتخارآفرینی فرزند آذربایجان؛ احمد بایبوردی برای سومین بار متوالی در لیست دو درصد دانشمندان برتر جهان قرار گرفت

گادتب: به گزارش مرکز گادتب، احمد بایبوردی فرزند آذربایجان برای سومین بار متوالی در لیست …