سه‌شنبه , اکتبر 15 2024
azfa
تازه ها

تلاش تُرک‌های تراکیه غربی برای نگهداری از آثار بازمانده از عثمانی در یونان

گادتب: تُرک‌های تراکیه غربی برای حفظ آثار بازمانده از دوران عثمانی که همچنان در تاریخ یونان نیز جایگاه ویژه‌ای دارد، تلاش می‌کنند.

مصطفی ترامپا، مفتی منتخب ایسکچه درباره حفظ آثار بازمانده از دوران عثمانی در یونان و کاربری این آثار در دوران مختلف به خبرنگار آنادولو گفت: عثمانی‌ها آثاری ساختند که روح شهرها را به خود جذب می‌کرد. بناهایی مانند مساجد، مدرسه‌ها، چشمه‌ها و کاروانسراها فقط ساختمان نبودند، بلکه نمادهایی بودند که باعث تقویت تعامل اجتماعی و ساختار معنوی آن شهر بودند.

وی با بیان اینکه این آثار با فلسفه شهرنشینی عثمانی نمای شهر را تشکیل می‌دهند، اظهار داشت که این بناها در دوره پس از عثمانی مطابق با هدف مورد استفاده قرار نگرفته‌اند و دولت یونان به مرور زمان آنها را تخریب کرده یا از آنها با اهداف مختلف استفاده کرده است.

مفتی ایسکچه گفت: در یونان، برخی از مساجد عثمانی به کافه، موزه یا سالن نمایشگاه تغییر کاربری یافتند و برخی حتی به کلیسا تبدیل شدند. این را می‌توان به عنوان تلاشی برای محو آثار عثمانی تعبیر کرد.

وی اظهار داشت: در حالی که در ترکیه آثار متعلق به مسیحیان حفاظت و بازسازی می‌شوند، در یونان مساجد یا آثار بازمانده از عثمانی تخریب می‌شوند.

وی تاکید کرد: ما می‌خواهیم دولت یونان نیز مانند دولت ترکیه به آثار بازمانده ما احترام بگذارد.

دوباره امتحان کنید

از دارالفنون استانبول تا دارالفنون تهران و تبریز: تبریز، دومین شهر ایران دوره قاجاری از نظر علمی امروزه چندمین شهر ایران است؟

گادتب: آذربایجان تا اواسط قرن بیستم دروازه ورود مدنیت نوین به داخل ممالک محروسه ایران …

ساعاتی پس از تحریم‌های اروپا مسافران از لغو پروازهای ایران ایر به مقاصد اروپایی خبر دادند

گادتب: به گزارش مرکز گادتب، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر) شامگاه دوشنبه ۱۴ اکتبر …