یکشنبه , آوریل 28 2024
azfa
تازه ها

بازداشت پنج نفر در چین پس از چت خصوصی درباره رابطه ایران و هواوی

گادتب: به گزارش مرکز خبر گادتب، پنج شهروند چینی که سال گذشته در یک چت خصوصی درباره دادوستد شرکت هواوی با رژیم ایران حرف زده بودند بازداشت شده و چندین ماه را در زندان سپری کردند.

این خبر را دو تن از این پنج نفر به نیویورک تایمز گفته‌اند و تصریح کرده‌اند یکی از آنها ۸ ماه و دیگری ۳ ماه زندانی بوده است.

این پنج نفر که همگی کارمند سابق شرکت هواوی بودند در یک گروه در وی‌چت درباره موضوعی صحبت می‌کردند و در بخشی از چت، یکی از آنها نوشت: «این را که هواوی به ایران [محصولات] فروخته می‌توانم ثابت کنم».

پس از آن مأموران امنیتی چین هر پنج نفر را بازداشت کردند و از آنها بازجویی‌هایی درباره علت علاقه‌شان به موضوع و دلیل دنبال کردن رسانه‌های بیگانه به عمل آوردند.

به نوشته نیویورک تایمز، بازداشت این پنج نفر حدود دو هفته پس از آن روی داد که مدیر مالی و دختر بنیانگذار هواوی به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا علیه رژیم ایران در کانادا بازداشت شد.

دولت آمریکا رسما شرکت هواوی و مدیر مالی آن را متهم کرده است که تجهیزات و فناوری‌های آمریکایی را به صورت غیرقانونی به رژیم ایران ارسال می‌کرده و با فریب دادن بانک‌های آمریکایی، از ایران پول خارج کرده است. هواوی این اتهام‌ها را رد می‌کند.

دوباره امتحان کنید

آزادی جعفر ابراهیمی معلم آذربایجانی از زندان قزلحصار کرج با پایان دوران حبس

گادتب: جعفر ابراهیمی، فعال صنفی معلمان، دقایقی پیش با پایان دوران محکومیت از زندان قزلحصار …

ممانعت از آزادی موقت «آراز امان» علیرغم صدور قرار وثیقه

گادتب: علیرغم صدور قرار وثیقه برای آزادی «آراز امان»، مسئولان دادسرای مقدس زندان ائوین مانع …

دیدگاهتان را بنویسید