شنبه , می 4 2024
azfa

سالروز قتل‌عام مردم لرستان توسط حکومت رضاشاه

گادتب: رژیم پان‌فارس و مرکزگرای پهلوی که قصد یکسان‌سازی تمامی ملت‌های ایالات ممالک محروسه به جهت فارسیزه کردن تمامی ملت‌ها را داشت به سرکوب و قتل‌عام سایر ملت‌ها در این ممالک محروسه پرداخت. یکی از این ملت‌ها، لُرها بودند که در مقابل این نژادپرستیِ حکومت فارس تسلیم نشدند و رضاشاه جهت سرکوب مردم ایالت لرستان، دست به قتل‌عام لُرها زد.

رضا شاه برای سرکوب ملت لُر و اِعمال سیاست یکجانشینی عشایر لر، سرهنگ امیراحمدی -که بعدها به “قصاب لرستان” مشهور شد- را به همراه نیروهای نظامی و سرکوب به ایالت لرستان فرستاد. امیراحمدی که با مقاومت مردم لرستان روبه‌رو شد شروع به قتل‌عام تمامی مردم لرستان از جمله زنان و کودکان لر کرد. وی در لرستان بسیار وحشی‌گری کرد و جنایات وی طوری وحشت و ترس در میان مردم لرستان ایجاد کرده بود که بعدا بزرگترها برای ترساندن بچه‌ها و نوجوانان از این جمله استفاده می‌کردند: ساكت! واِلا ميگم اميراحمدی تو را بخورد!

ارتش پس از سرکوب مردم لر، اعلام کرد که هرکسی سلاح خود را تحویل دهد کاری با وی نخواهیم داشت و این افراد در امان هستند اما پس از تسلیم شدن مبارزان لُر و دادن سلاح‌های خود به ارتش، امیراحمدی برخلاف قولی که داده بود همه را به جوخه اعدام سپرد و زنان را چون برده به فروش گذاشتند.

این جنایتِ “قصاب لرستان” منجر به قیام دوباره مبارزان لُر شد. رضاپالانی که گویا به خون مردم لرستان تشنه بود در ۹ اردیبهشت سال ۱۳۰۳، به نیروی هوایی تحت امرش دستور داد برای اولین بار بمب‌افکن‌ها را روی مردم لُر تست کنند که این تست با موفقیت انجام شد.

بمب‌افکن‌های ارتش رضاشاه سیاه‌چادرهای ایلات و عشایر را هدف قرار داد. زنان و کودکان و مردان مبارز همه‌ و همه کشته شدند. کسانی که زنده مانده بودند توسط نیروهای شاه به طرز فجیعی زجرکش شدند.

حال پس از گذشت حدود ۹۶ سال از این فجایع هنوز هم در این‌باره مخفی‌کاری می‌شود و قتل‌عام ملت‌های غیرفارس توسط حکومت فارس‌گرا در تاریکی‌های تاریخ گم شده و به فراموشی سپرده شده است.

دوباره امتحان کنید

خبری تاسف‌بار برای فرهنگ دوستان آذربایجانی؛ انتشارات «اندیشه‌نو» تعطیل شد

گادتب: سعید موغانلو شاعر و فعال فرهنگی آذربایجانی با انتشار مطلبی در صفحه اینستاگرامی خویش …

برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم «توران» در ازمیر

گادتب: به گزارش مرکز گادتب، جشنواره بین‌المللی فیلم «توران» با مضمون «سیب سرخ» به همت …

دیدگاهتان را بنویسید