شنبه , می 4 2024
azfa

حسن راشدی: کردهای مسلح و زیاده خواه سوریه گرفتار در گرداب سیاسی!

نیروهای مسلح ترکیه از روز شنبه ( دیروز)  30 دی ماه 1396( 20 ژانویه 2018)  عملیات  نظامی علیه نیروهای مسلح کُرد متشکل از نیروهای  مسلح کُرد سوری و تروریستهای پ ک ک  که کانتوم کُردی را در منطقه ” عفرین ”  سوریه تشکیل داده اند را آغاز کردند .

ساکنین بومی منطقه ” عفرین” از تورکمنها  و عربهای سوریه هستند و ساکنین بومی کرد ندارد ولی  نیروهای مسلح کرد بعد از  متلاشی شدن نیروهای ” داعش ” با کمک آمریکائیها حاکمیت این منطقه را در دست گرفتند . منطقه عفرین منطقه استراتژیک  و حساس برای ترکیه  و مرز مشترک شمال غربی سوریه با ترکیه است ، زیرا در صورت حاکمیت کردها به این منطقه، کردها  کریدور شرق به غرب  یعنی از ایران – عراق – سوریه  تا دریای  مدیترانه را  بهم وصل می کنند  و می توانند آینده مبهم و خطرناکی را برای ترکیه ، ایران ،  عراق و سوریه رقم بزنند .

از طرفی چون تشکیل  نیروی مسلح  کرد در این منطقه (  و به گفته آمریکا متشکل از 30 هزار نفر نیروی مسلح)  با توافق و همکاری آمریکا صورت می گیرد می تواند  تهدید جدی برای رقیب  آمریکا یعنی روسیه باشد . البته در این میان  فرصت مناسبی برای ترکیه پیش می آید تا با رضایت روسیه  و سکوت مجبوری ایران  حمله  به نیروهای  مسلح و زیادی خواه کُرد در این منطقه را تدارک  دیده آنها را سرکوب کند . ترکیه که  نیروهای مسلح کرد سوریه را مثل تروریستهای پ ک ک می داند  می خواهد با حمله  به عفرین و در اختیار گذاشتن این منطقه در حاکمیت ” ارتش آزادی بخش ” سوریه که  ترکیه حامی آنهاست خیال خودرا  از تهدید کُردهای مسلح  راحت کرده راه کریدور ایران – سوریه – دریای مدیترانه را مسدود کند .

از آنجائیکه کُردهای مسلح سوریه امید به پشتیبانی آمریکا دارند  و بدون حمایت آنها نمی توانند کاری از پیش ببرند ، اما امریکا هم نمی خواهد به بهای حمایت از آنها  رابطه استراژیک خود با ترکیه  قدرتمند  را که عضو ” ناتو ” هم است  از دست  بدهد و  ترکیه  را بیش از این به روسیه نزدیک کند ،  با تمام توصیه هایی که  به ترکیه  کرد تا به ” عفرین ” حمله نکند ، اما ترکیه با توجه به اهمیت استراتژیک منطقه عفرین و آینده بحران زا آن ، توصیه های آمریکا را  نادیده گرفته  وقتی تصمبم به  حمله گرفت ، آمریکا اعلام کرد : ” حمله ترکیه به عفرین رابطه ما با ترکیه را خدشه دار نخواهد کرد ”

هم اینک نیروهای مسلح ترکیه پایگاههای نظامی کُردها در عفرین را  توپ باران و بمباران می کند و احتمال اینکه نیروهای مسلح  کُرد  تا چند روز دیگر  این منطقه را ترک کنند بسیار است ، اعتراض دولت مرکزی سوریه به حملات  هوایی و زمینی ترکیه به عفرین هم به نظر نمی آید  جدّی و مهم باشد ، چرا که بشار اسد و دولت مرکزی سوریه در حقیقت فقط  صاحب نام این واژه های سیاسی هستند نه تصمیم گیرندگان و مجریان خواسته های سیاسی خود.

در اصل تصمیم گیرندگان و سیاستگزاران برای دولت مرکزی سوریه  سیاستمداران کشورهای دیگر  هستند که آنها هم بی میل به حمله ترکیه به سوریه نیستند.

دوباره امتحان کنید

مسئول شاخه اروپایی پ‌ک‌ک به جرم تجاوز به اسب در سوئد بازداشت شد

گادتب: به گزارش مرکز گادتب، مسئول شاخه اروپایی پ‌ک‌ک به جرم تجاوز به اسب در …

دانشگاه مشترک ترکیه-آذربایجان در باکو پذیرش دانشجو را آغاز می‌کند

گادتب: رئیس شورای آموزش عالی ترکیه گفت سه رشته شامل مهندسی کامپیوتر، مهندسی صنایع و …

دیدگاهتان را بنویسید