شنبه , می 4 2024
azfa

هشت مارس، زنان آذربایجانی، مبارزان راه ” آزادلیق، عدالت، میلی حکومت “

گادتب: امروز ۸ مارس، روز جهانی زن است؛ روزی برای بزرگداشت دستاوردها و موفقیت‌های زنان در عرصه‌های مختلف، روز بازاندیشی درباره علل تبعیض علیه زنان، روز شنیدن صدای بدون سانسور زنان و روز بازتعریف ساختارهای مردسالارانه به نفع برابری.

بیش از ۱۰۰ سال است که هشت مارس روز زن است در جهانی که خود را در محدود کردن زن، بدن او و حقوقش تعریف کرده؛ جهانی که به‌سرعت در حال تغییر است چون زنان، انقلابی ساختاری را نه فقط برای تحقق حقوق خود که برای دموکراسی، صلح و برابری آغاز کرده‌اند.

امروز روز زن است؛ روز «زر خانیم افشار اورومی» که مانع از شکستن مقاومت خوی در مقابل قشون ارمنی شد، زمانی که فریاد زد: «من سیزین یئرینیزه ساواشارام» (من به جای شما می‌جنگم). روز « مستوره افشار » و دهها همسنگرش در اورمیه است که علی‌رغم مخالفت رضاخان چندین سال در جهت تربیت و سواد آموزی زنان قدم برداشت. روز «مه‌لقا خانی» است، زمانی که اسبی از خود نداشت اما ۲۶ بار قهرمان اسب‌سواری عشایری شد. روز «عطیه طاهری»، «رقیه علی‌زاده»، «وحیده کریمی» و «اعظم پیری» است، زمانی که جمهوری اسلامی همسران آنها را زندانی کرد و آنها جمهوری اسلامی را حبس در شجاعت و مقاومتشان. روز « گونش امانی» و « مینا کهربایی» که نامشان در جنبش آزادیخواهی آذربایجان جاویدان است.

روز «کوثر نعمتی» و «آیلین شیرزادی» است، کودکان ۱۳ ساله‌ای که حقانیت قره‌باغ را به بهای بازداشت و شکنجه، در خیابان‌های تبریز فریاد زدند. روز «آیلار حقی» است، مبارزی که تورکی‌نویسی را زیبایی و «آزادلیق، عدالت، میلی حکومت» را حق می‌دانست. روز «حدیث نجفی» ، «اسراء پناهی» و …

امروز روز زن است؛ روز پژوشگران و فعالان مدنی زن تورک که شهر به شهر و روستا به روستا گشتند، تابوها شکستند و برای از میان برداشتن معضل کودک‌همسری در آذربایجان فرهنگ‌سازی کردند. روز زنانی است که سهم مهمی در بنیان گذاشتن اولین و بزرگترین کمپین محیط زیستی خاورمیانه برای نجات دریاچه اورمیه داشتند. روز ائلناز خاکزادها و صدها زنی که پیشاپیش فعالین مدنی آذربایجانی به یاری زلزله زدگان خوی شتافتند. روز فعالان زن زبان مادری است که نه زندان، نه بایکوت از سوی رسانه‌ها و نه بی‌مهری بخشی از همرزمانشان، آنها را از مبارزه برای هویتشان و حقوق آذربایجان دل‌سرد نکرد.

امروز هشت مارس، روز زن است؛ روزی برای بازاندیشی درباره جایگاه زن در حرکت ملی آذربایجان.

دوباره امتحان کنید

آخرین وضعیت رویا ذاکری دختر تبریزی

‌‎گادتب: رویا ذاکری دختر معترض تبریزی که دوران حبس خود را در زندان مرکزی تبریز …

۱۴ اردیبهشت‌ماه سالروز تولد «صفر قهرمانیان» یا صفر قهرمانی معروف به صفرخان می‌باشد

گادتب: صفر قهرمانیان در  ۱۴ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۰۰ در روستای شیشوان از توابع عجب‌شیر، در خانواده‌ای کشاورز …