پنج‌شنبه , اکتبر 24 2024
azfa
تازه ها

ناتو سلاح‌های هسته‌ای خود را به صحنه می‌آورد

گادتب: استولتنبرگ دبیرکل ناتو اعلام کرد که در پاسخ به حرکات هسته‌ای روسیه، اتحاد نظامی ناتو سلاح‌های هسته‌ای خود را از انبارهای خود خارج کرده و در حالت آماده باش قرار می‌دهد. وی همچنین اعلام کرد که بخشی از سلاح‌های هسته‌ای ناتو در کشورهای عضو، شامل کشورهای جدید پخش خواهد.

شایان ذکر است که آمریکا ۴۸۰ کلاهک هسته‌ای خود را در چهارچوب طرح ناتو در کشورهای اروپایی و ترکیه پیش از این مستقر کرده است.

تحلیل کوتاه:

اگرچه که ناتو مبنای چنین تصمیمی را بازدارندگی و نه تهاجم اعلام کرده است و فعالیت‌های روسیه را آدرس چنین تصمیم مهمی اعلام کرده است اما آنچه که به واقع این اتحاد نظامی بزرگ را به حرکت برآورده است فعالیت‌های هسته‌ای چین و همکاری احتمالی این کشور با مسکو می‌باشد. روسیه در سال اخیر و پس از رود جنگ اوکراین به سال سوم خود بخشی از نیروهای هسته‌ای خود را در بلاروس و کالنینگراد مستقر کرده است، امری که باعث نگرانی فزاینده در اتحاد ناتو به ویژه جناح شرقی آن شده است. اما به واقع نگرانی اصلی ناتو از تشدید فعالیت‌های هسته‌ای چین می‌باشد. چین هم اکنون اعلام کرده است که نزدیک به ۳۰۰سلاح هسته‌ای در اختیار دارد؛ اما منابع تحقیقاتی ناتو نشان می‌دهد که چین با سرعت سرسام‌آوری در حال افزایش سلاح‌های هسته‌ای خود می‌باشد، به گونه‌ای که این کشور در هر سال مابین ۲۰۰ تا ۲۵۰ سلاح هسته‌ای جدید تولید کرده و بعد موجودی خود می‌افزاید. این امر برای ناتو از ۲ دیدگاه نگران کننده می‌باشد: از یک سو چین تا چند سال آینده وارد باشگاه “چند هزار سلاح هسته‌ای” خواهد شد؛ هم اکنون تنها دو کشور روسیه و آمریکا دارای یش از ۱۰۰۰ سلاح هسته‌ای هستند و ضلع سوم در حال شکل‌گیری است. در کنار آن و در بعدی نگران تر، چین به شدت در حال توسعه موشک‌های بالستیک و دوربرد و سوپرسونیک/ هایپرسونیک خود با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای می‌باشد. افزایش بی‌سابقه بودجه نظامی چین نیز بخش مهمی از ابعاد مسئله را شکل می‌دهد. بودجه نظامی چین در حال نزدیک شدن به ۳۰۰ میلیارد دلاری‌ میباشد؛ اگرچه که این رقم در مقابل بودجه ۸۵۰ میلیارد دلاری نظامی آمریکا رقمی کوچک به نظر می‌رسد اما صاحب نظران بر این باورند که با توجه به هزینه پایین تحقیق و توسعه و همچنین تولید متریال در چین، برآیند این بودجه با بودجه نظامی آمریکا برابری می‌کند و حتی می‌تواند به تولیدات بیشتری نیز بینجامد. برای مثال چین به صورت همزمان در حال ساخته سه ناو هواپیمابر بزرگ در ابعاد ناوهای آمریکایی می‌باشد. همچنین چین قابلیت Delivery یا رساندن موشک به هدف را به طور چشمگیری توسعه داده است و می‌تواند به صورت همزمان از جنگنده‌ها، انواع موشک‌ها و حتی زیردریایی‌های خود شلیک کند.

بهره سخن:

اگرچه که تولید سلاح‌های هسته‌ای صرفاً جنبه بازدارندگی داشته‌اند و به اصطلاحی ساده‌تر برای “شلیک نشدن” ساخته می‌شوند و نه استفاده در جنگ، اما نتیجه هر چه که هست این رقابت جهان ما را خشن‌تر و ناآرام‌تر کرده است.

دوباره امتحان کنید

حکم ۸۸ سال زندان برای فعالین حرکت ملی آذربایجان‌

گادتب: شعبه‌ی ۱۵ دادگاه‌ انقلاب‌ اسلامی تهران‌ به ریاست‌ قاضی ابوالقاسم صلواتی حکم‌ سنگین‌ ۱۲ …

گالانت: بعد از حمله به ایران، جهان میزان آمادگی ما را درک خواهد کرد

گادتب: وزیر دفاع اسرائیل روز چهارشنبه اعلام کرد پس از آن که کشورش به ایران …