
گادتب: در سفر آقای رئیسی به تبریز، وزیر بهداشت جهت افتتاح یک مرکز درمانی به یکی از روستاهای شهرستان سراب رفت. مردم منطقه میگویند که هزینه ساخت این مرکز توسط خود مردم (حتی سرابیهای خارجنشین) تامین شد و دولت هیچ کمکی نکرد، ولی حالا افتتاح این طرح را از برکات سفر پربار خودشان میدانند.
این روزها که بیمارستان امام علی چابهار و پنکهی بیماران آن خبرساز شده، به ضرس قاطع میتوان گفت که اگر فعالیت خیّران تورک در امر ساخت مراکز درمانی نبود، وضعیت مراکز درمانی آزربایجان نیز شبیه همان پنکه بود. ساخت و تجهیز بیمارستانهایی با بیش از هزار تخت در آزربایجان شرقی، فقط توسط جمعیت خیّریه نوبر صورت گرفته و این جمعیت در ۷۵ سال گذشته بخشی از نیازهای درمانی مردم منطقه را برآورده کرده است.
بعد از شکست فرقه دموکرات، تبریز میزبان بیپناهان و رعیتهایی شد که از دست نیروهای حکومتی و خانها گریخته و در باغات و قبرستانهای تبریز اتراق کردند. هر روز تعدادی از آنها در اثر بیماری و گرسنگی میمُرد و این وضعیت با خشکسالی و قحطی ۱۳۲۷ تشدید شد. برخی از نزدیکان فرقه دموکرات و خیّران، جهت سر و سامان دادن به آن وضعیت گرد آمدند. جمعیت خیّریه نوبر نیز سال ۱۳۲۷ با همین هدف فعالیت خود را آغاز کرد. آنها به دلیل فضای امنیتی آن روزها، در چهار سال اول فعالیت، اقدام به اخذ مجوز نکردند و با آزادی نسبی فضا در دوره مصدق، در سال ۱۳۳۱ مجوز گرفته و تا امروز یکی از پایاترین و موثرترین نهاد غیردولتی خدمات درمانی هستند.
خانواده مردانیآذر که علاوه بر ساخت مدارس، ساخت مرکز آموزشی کودکان نابینا و نیمهبینا و معلولان جسمی و حرکتی تبریز را نیز در کارنامه داشتند به عنوان آخرین گام، ساخت بیمارستان کودک تبریز را با بهترین امکانات تقبل کردند و دولت روحانی در روزهای آخر حکومتش، خود را به تبریز رساند تا افتخار افتتاح آن بیمارستان (هنوز ناتمام) را به نام خود بزند. این روزها، خبری نیز درباره زنده بودن نوزادی که بیمارستان چابهار آن را مرده تشخیص داده بود، منتشر شد. از قرار وضعیت خدماتدهی بیمارستانی که با خون دل مردانیآذر ساخته شده نیز خوب نیست و برخی میگویند که میزان مرگ نوزادان در این بیمارستان، نسبت به بیمارستان قبلی بیشتر است و همه ماها باید از وضعیت بیمارستان زهرا مردانیآذر کسب اطلاع کرده و مسائل این بیمارستان را بیشتر پیگیری کنیم.
ادتاج اتحادیه دمکراتیک ترک آذربایجان جنوبی