
گادتب: گزارشها از سوئیس حاکی از ادامۀ مذاکرات فنی جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا در این کشور، به ریاست کاظم غریب آبادی، معاون وزیر خارجه ایران، است.
رسانههای ایران نوشتهاند که قرار است دوطرف در روز دوشنبه، اول تیر، در مورد سازوکارهای اجرای یادداشت تفاهم اسلامآباد و تشکیل گروههای فنی مربوطه با یکدیگر گفتوگو کنند.
مذاکرات فنی با حضور نمایندگان ایران، آمریکا و دو کشور میانجی مذاکرات یعنی پاکستان و قطر در سوئیس برگزار میشود.
با این حال تیم اصلی مذاکره کننده ایران به ریاست محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس و رئیس هیئت مذاکرهکننده جمهوری اسلامی، سوئیس را به مقصد تهران ترک کرده است.
اسماعیل بقائی، سخنگوی وزارت خارجه بامداد روز دوشنبه گفت که بر اساس مذاکرات، قرار شد گروههای فنی به کار خود ادامه دهند.
او دربارۀ نتیجه مجموع پیامهای رد و بدل شده میان دو طرف از ساعت حدود شش بعدازظهر یکشنبه تا بامداد دوشنبه، نیز گفت که با حضور میانجیها سازوکار جدیدی تحت عنوان «مدیریت منازعه» برای نظارت بر ادامه توقف جنگ پیشبینی شده است؛ «این سازوکار ایجاد شد تا مطمئن شویم که توقف جنگ در لبنان پایدار خواهد بود».
به گفتۀ او درباره سایر بندهای یادداشت تفاهم، از جمله صدور مجوزهای لازم برای فروش نفت ایران و همینطور تعهد طرف مقابل برای آزادسازی داراییهای محدودشده یا مسدودشده ایران نیز گفت که «پیشرفتهای خیلی خوبی صورت گرفت.»
بقائی سازوکار ایجادشده برای عبور ایمن کشتیها از تنگه هرمز را هم یک «بسیار مهم» توصیف کرد، اما توضیحی درباره آن نداد.
ادتاج اتحادیه دمکراتیک ترک آذربایجان جنوبی