
گادتب: سپاه تروریستی پاسداران انقلاب اسلامی بامداد یکشنبه اعلام کرد در پاسخ به آنچه «تجاوزهای اخیر آمریکا» خواند، با اجرای یک عملیات مشترک موشکی و پهپادی، پایگاه علیالسالم آمریکا در کویت و مقر ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بندر سلمان بحرین را هدف قرار داده است.
در بیانیه سپاه آمده است که این عملیات بین ساعت دو تا سه بامداد انجام شده و هشت زیرساخت مهم نظامی آمریکا در این دو پایگاه «منهدم» شدهاند. این ادعا تاکنون از سوی منابع مستقل یا مقامهای آمریکایی تأیید نشده است.
سپاه همچنین مدعی شد که نیروهای آمریکایی بامداد یکشنبه در واکنش به اقدام نیروی دریایی سپاه علیه یک «کشتی متخلف»، به پنج پست ساحلی جمهوری اسلامی حمله کردهاند.
در این بیانیه با اشاره به «تفاهمنامه اسلامآباد» آمده است که مسئولیت کنترل عبور و مرور در تنگه هرمز بر عهده جمهوری اسلامی است و از این پس با کشتیهای «متخلف» با شدت بیشتری برخورد خواهد شد.
سپاه همچنین هشدار داد هرگونه نقض آتشبس، که به گفته این نهاد مغایر بند نخست تفاهمنامه اسلامآباد است، میتواند به توقف روندهای پیشبینیشده در این توافق و پاسخ نظامی شدید جمهوری اسلامی منجر شود.
درحالی که سپاه پاسداران از حمله آمریکا به پنج پست ساحلی خبر داده، سنتکام در پیامی تازه در شبکه ایکس نوشت: «جنگندههای نیروی دریایی و نیروی هوایی آمریکا امشب در واکنش به حمله پهپادی ایران به نفتکش «کیکو»، ۱۰ هدف نظامی ایران را در چند نقطه در داخل و اطراف تنگه هرمز هدف حمله قرار دادند.»
«خسارت یا تلفاتی گزارش نشده است»
یک مقام آمریکایی بامدا یکشنبه به خبرگزاری رویترز گفت که ایران چندین موشک و پهپاد را به سمت کشورهای همسایه، از جمله بحرین و کویت، پرتاب کرده است؛ اقدامی که تازهترین مرحله از تشدید تنشها در خاورمیانه به شمار میرود.
این مقام که نخواست نامش فاش شود، گفت وضعیت همچنان در حال تحول است، اما تاکنون هیچ گزارشی از تلفات نیروهای آمریکایی یا وارد آمدن خسارت و آسیب قابلتوجه به تأسیسات ایالات متحده در خاورمیانه دریافت نشده است.
ادتاج اتحادیه دمکراتیک ترک آذربایجان جنوبی