
گادتب: وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج در پایان نشست با وزیر خارجه آمریکا، تأکید کردند که دستیابی به صلحی پایدار در منطقه تنها با پرداختن به برنامه موشکهای بالستیک، پهپادها و شبکه گروههای نیابتی ایران امکانپذیر است.
در بیانیه مشترک، طرفین همچنین بر ضرورت تضمین آزادی کامل کشتیرانی در تنگه هرمز، بدون دریافت عوارض یا اعمال محدودیت، تأکید کردند. این موضع در حالی مطرح میشود که نگرانی کشورهای عربی نسبت به پیامدهای توافق اولیه میان تهران و واشنگتن همچنان ادامه دارد.
به گزارش تایمز اسرائیل، وزرای خارجه شورای همکاری خلیج همچنین خواستار خلع سلاح گروههای مسلح غیردولتی، پیشبرد مذاکرات مستقل درباره لبنان و ادامه حمایت از ثبات در سوریه و غزه شدند.
وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس و مارکو روبیو، وزیر خارجه آمریکا، در بیانیه مشترک نشست منامه، چارچوبی صریح علیه مهمترین اهرمهای فشار جمهوری اسلامی ترسیم کردند: پایان دائمی خصومتها تنها با جلوگیری کامل از دستیابی تهران به سلاح هستهای، مقابله با برنامه موشکی و پهپادی و قطع حمایت از نیروهای نیابتی ممکن دانسته شد؛ آزادی بیقیدوشرط کشتیرانی در تنگه هرمز مورد تأکید قرار گرفت و هرگونه عوارض، مالیات یا تلاش برای اعمال کنترل بر این آبراه حیاتی رد شد.
در همین بیانیه، هرگونه تجارت و سرمایهگذاری با ایران مشروط و قابل لغو اعلام شده و خلع سلاح کامل گروههای مسلح غیردولتی در لبنان، غزه و عراق بهعنوان شرط بازگشت حاکمیت دولتها و امنیت منطقهای مورد تأکید قرار گرفته است.
ادتاج اتحادیه دمکراتیک ترک آذربایجان جنوبی