یکشنبه , می 5 2024
azfa
تازه ها

بیست‌وهشت مای سالروز تاسیس «جمهوری خلق آذربایجان» به رهبری محمدامین رسول‌زاده است

گادتب: ایران و آذربایجان ما آن روزها در فقر، گرسنگی و قحطی بی‌امانی دست‌وپا می‌زد بطوریکه برخی محققان تعداد کشته‌شدگان آن قحطی را میلیونی می‌دانند و کمتر کسانی از حوادث روزگار و وقایع آن سوی مرز مطلع بودند. خود رسول‌زاده در یکی از گزارش‌هایش می‌نویسد که از وقتی به ایران وارد شدم هیچ روزنامه یا جریده‌ای ندیده‌ام و چنان است که گویی از جهان کنده شده‌ام (نقل به مضمون).

ولی اندک کسانی که از امور مطلع بودند از اینکه برادران مسلمان و همزبانشان از استیلای روس آزاد شده و برای خود دولتی تشکیل داده‌اند خشنود بودند و مثل همیشه بودند معدود ایرانگرایانی که با استقلال آن دیار مخالفت کرده و در روزنامه ایران به مدیریت محمد ملکزاده (برادر ملک‌الشعرای بهار) به نشر اراجیف پرداختند. 

تا اینکه هیجده نفر از تبریزی‌های مقیم مشهد با ذکر نام و مشخصات دقیق خود تلگرافی به همه روزنامه‌ها ارسال و از استقلال جمهوری آذربایجان ابراز خوشحالی و اقدامات روزنامه ایران را محکوم کردند. آنها نویسندگان ایران را از «دامن‌زنی به نایره خانمانسوز نفاق در بین مسلمین و برهم‌زنی اتحاد اسلام و مخالفت با استقلال دول اسلامی» برحذر داشتند. این تلگراف ابتدا در شماره هشتادوسه روزنامه رعد و سپس در روزنامه رهنما منتشر شد و باعث پایان یافتن اراجیف روزنامه ایران شد.

مبارک باد یکصدوسومین سالروز تاسیس آن جمهوری عزیز.

ابراهیم‌ساوالان

دوباره امتحان کنید

استاندار آذربایجان غربی درصدد تحویل کلید آموزش پرورش استان به یک مهاجر کرد است

گادتب: به گزارش مرکز گادتب، شنیده ها حکایت از آن دارد استاندار غیربومی و کرد …

طراحی و ساخت ناو هواپیمابر جدید بزرگتر از TCG ANADOLU و ناوشکن TF-2000 توسط ترکیه

گادتب: دفتر طراحی پروژه (DPO) تحت فرماندهی نیروی دریایی ترکیه هم اکنون در حال طراحی …